Flying-Stars
חיפוש:




מאמרים
מודל 12 החיות והטיפול בטראומות רגשיות

 

12 החיות של ההורוסקופ הסיני מייצגות את 12 הפנים של נפש האדם. תפיסה זו הגיעה לסין עם חדירת הבודהיזם במאה ה 1  לפנה"ס, והשתרשה ברפואה הסינית בדמות 12 הענפים הארציים המתוארים בספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב בפרק 66. 
 

האגדה מספרת שבראש  השנה הבודהה הזמין את כל החיות לבוא ולקבל את ברכתו, אולם רק 12 חיות נענו להזמנה. הן הגיעו לפי הסדר הבא: עכברוש, שור, נמר, ארנבת, דרקון, נחש, סוס, כבשה, קוף, תרנגול, כלב וחזיר. הבודהה ברך כל אחת מהחיות בשנה שתיקרא על שמה עד סוף הימים, ושתבטא את האישיות המיוחדת שלה, לטוב או לרע.

 

העכברוש מבטא החלטיות, יזמות, סקרנות ופתיחות חברתית. אולם במצבים של מתח רגשי, תחושת איום וחוסר איזון יתבטאו כעס ואלימות, כושר שיפוט לקוי, היפוכונדריות או האשמה.

 

השור מתאפיין ביציבות, סבלנות, סתגלנות ואמינות. אבל בחוסר איזון נראה עיקשות, נרגנות, קושי להתמודד עם שינויים, כעס עצור, דיכאון, אי שקט או נשימה שטחית.

 

הנמר הוא מנהיג, בוטח בעצמו, קל תנועה ובעל שלווה פנימית היודע לאזן בין נתינה לקבלה. אך כשמופר האיזון יופיעו ייאוש, קלאוסטרופוביה, חוסר סיפוק, בכי חנוק ותחושות של חוסר מוצא.

 

הארנבת היא רגישה ונבונה, בעלת קליטה מהירה ואינסטינקטים בריאים. היא שואפת להתפתחות רוחנית ומוכנה להתמודד עם פחדים על מנת להשתחרר מחוויות העבר. אך במצבי דחק ישתלטו עליה פחדים, חרדות ואשמה עצמית. הארנבת נוטה לבעיות של "קיבה עצבנית".

 

הדרקון הוא הציר המרכזי שעליו סובבים החיים. הוא התגלמות המיסטיקה והאינטואיציה, שופע ברגשות ובחמלה, בעל רצון עז להשפיע ולתרום לזולת. בחוסר איזון הוא הופך לאובססיבי, גאוותן, קצר רוח וחסר סדר עם נטייה לרמוס אנשים ללא הבחנה ולפגוע בקרובים לו ביותר.

 

הנחש מביא את המודעות ואת החוכמה. יש בו עוצמה פנימית הנובעת ממשמעת וסדר ומביטחון בדרך. אך כשהנחש מרגיש מאוים יתגלו תקיעות מחשבתית, מופנמות, דכדוך והתמקדות בחוויות שליליות.

 

הסוס מסמל את האצילות, היופי והעוצמה של הבריאה, שמחת החיים ואהבת האדם. אך בעקבות פגיעה יתבטאו אנוכיות, בדידות, היסטריה או אופוריה. הסוסים נוטים להתנהגות מאנית - דפרסיבית ולפאראנויות.

 

הכבשה כנועה, מקבלת ואמפטית. היא מבחינה בין עיקר לטפל, יש לה סדר ומשמעת פנימית וגישה פרקטית לחיים. הכבשה מסמלת את האנרגיה האימהית. במצבי לחץ נפשי נוצרות נוקשות וחוסר ספונטאניות, ריחוק וקושי בנתינה, רחמים עצמיים ודאגות. אז הכבשה קופאת על מקומה ולא יכולה לזוז.

 

הקוף הוא חופשי, חסר עכבות חברתיות או מיניות, מבחין בין טוב לרע, יודע לקחת בחיים את מה שהוא צריך מבלי להתנצל ובעל חוש הומור. תחת איום הוא הופך למעוכב מינית ומתקשה להביע רגשות, נוטה לשמרנות, צדקנות וראייה מאד ביקורתית וחד צדדית על החיים.

 

התרנגול מבטא את יצר המין והרבייה. הוא האחראי להמשכיות החיים. רצונו ברור והוא מרבה בעשייה. עם זאת יש בו ענווה רבה ואהבת השירות. בחוסר איזון מתגלים פחדים ופאראנויות, חשדנות והתנהגות אנוכית.

 

הכלב הוא נאמן ואוהב את בעליו. הוא יעשה הכל למען האנשים הקרובים אליו ויגן עליהם בגופו. כשהוא מרגיש מאוים הוא הופך לפרזיט, חנפן, סכסכן ותוקפן המבלה את כל זמנו במילוי דחפים אישיים.

 

החזיר סוגר את מעגל החיים והנשמה. הוא מסמל ענווה והתמדה, חיים של מעורבות חברתית ושירות למען הכלל. בחוסר איזון הוא נוטה לזהירות-יתר, לחוסר מחויבות ולחששנות המולידים תסכול בחיים.

 

ברפואה הסינית כל אחד מ-12 המרידיאנים קשור לאחת החיות, לפי סדר השעון הביולוגי. אלה הם 12 הענפים הארציים:  

GB - עכברוש 23-01 ;  LIV  - שור 01-03;  LU  - נמר 03-05;  CO - ארנבת  05-07;  ST  - דרקון  07-09;SP    - נחש 09-11;  HT- סוס 11-13;SI- כבשה 13-15; BL   - קוף 15-17;KID  - תרנגול 17-19; PC - כלב  19-21; TH - חזיר  21-23.
 

הטיפול בטראומות רגשיות - בכל אחד מאיתנו נמצאים המאפיינים השונים של כל אחת מ -12 החיות אך כל אחד נוטה יותר להתבטאות של חיה מסוימת ופחות לאחרות. הדבר בולט במיוחד כאשר אנו חווים טראומות רגשיות, מצבים של איום, כאב, אובדן או כל רגש אחר המכניס אותנו למתח ולחוסר איזון. במצבים אלה  האדם נוטה להגיב לפי דפוס מסוים שחוזר על עצמו ושניתן לזהותו באחת מ -12 החיות.

 

אבחנת דופק - בגלל הקשר בין 12 החיות ל -12 המרידיאנים ניתן לחוש את חוסר האיזון על גבי הדופק: בדרך כלל יורגש הדופק הקשור לחיה הפגועה כנוקשה, מתוח או עם רעד קל. בנוסף לכך יהיה  הדופק ב -Ht נוקשה, שטוח או מעט חלש - דבר המעיד על הסבל של  Shen.

 

עקרון הטיפול - כדי לטפל בחוסר האיזון יש לדקור נקודות על גבי מרידיאנים התומכים בענף הפגוע או המאזנים אותו. הדרך הטובה ביותר לאזן ענף מסוים היא על ידי דיקור נקודות על גבי הענף ההופכי לו על פי השעון הביולוגי, כלומר:
GB דרך HT;  LIV דרך SI; LU דרך BL; CO דרך KID; ST דרך PC; SP דרך TW.
 
הדרך הטובה ביותר לתמוך בענף מסוים היא על ידי דיקור נקודות על גבי בן הזוג של אותו הענף, כלומר:
GB דרך LIV;  SI דרך HT;   TWדרך PC;  ST דרך SP;  CO דרך LU;  BL דרך KID.

 

בשני המקרים האלה אנו מנצלים את הפרשי הפוטנציאל בין יין ליאנג על מנת להביא לשינוי משמעותי בזרימת האנרגיה בגוף. שתי השיטות עובדות. הטיפול המאזן באנרגיות הפוכות מביא יותר להקלה ושחרור בעוד הטיפול התומך מביא ליותר רגיעה ושלווה.

 

לסיכום - הרפואה הסינית אינה מתיימרת לפתור לאדם את כל בעיותיו הרגשיות, אולם בעזרת אבחנה וטיפול נכונים ניתן לעזור לאדם להתגבר על אותם דפוסים רגשיים אופייניים המשמשים כחסמים בפני התמודדות אמיתית ופתרון של בעיות נפשיות. אז נפתחת הדלת לגדילה רוחנית ולתהליך אמיתי של שינוי.

 
 



Bleknet.com - בניית אתרים