Flying-Stars
חיפוש:




מאמרים
חלונות לשמיים

 

בפרק 21 של Ling Shu מתוארות חמש תמונות קליניות, מורכבות ושונות, בהן יש לטפל באחת מחמש נקודות דיקור ייחודיות: St 9, Co 18, Th 16, Bl 10, Lu 3. נקודות אלה מתוארות כ" חמשת החלונות לשמיים". לנקודות אלה התווספו, על פי פרשנות של מקורות אחרים בטקסט הנקודות: Cv 22, Si 16, Si 17, Gv 16, Pc 1כך נוצרה קבוצת הנקודות הידועה בימינו כ"עשרת נקודות האשנב לרקיע".

 

האינדיקציות לבחירת נקודת אשנב לרקיע לטיפול הן: 

1. חוסר איזון בין צ´י הראש לבין צ´י הגוף, ביחד עם פגיעה בשורש הצ´י בכליות ועלייה של יאנג מדומה המתבטא בדופק הולם.

2. התפרצות פתאומית וחריפה של המחלה.

3. הפרעות באיברי החישה ובמערכת העצבים. הפרעות אלה מלוות לעיתים קרובות בתופעות ברורות של הפרעה ב- Shen.

 
 
על מנת להבהיר את אופן השימוש בנקודות אלה בחרתי להביא שני מקרים מהמרפאה:

 

יונית (שם בדוי), בת 57

יונית סיפרה לי שהיא סובלת מטינטון קבוע באוזניים ומאובדן שמיעה פתאומי שמופיע לסירוגין מזה חצי שנה. "בדרך כלל אני מרגישה כאילו האוזניים שלי מלאות בחול ומגרדות ואז, פתאום, הכל נסתם ואני לא שומעת כלום למשך שעות. אחר כך המצב חוזר לקדמותו... ההתקפים מופיעים לפעמים בצורה יום יומית ולפעמים יכולים לעבור מספר ימים ללא התקף. אין קשר להתקררויות או לשינויי מזג אוויר".יונית עברה את כל הבדיקות הקונבנציונאליות. האבחנה של רופאיה היתה שהיא סובלת מדלקת כרונית שפגעה מעצב השמיעה, על רקע מחלה אוטו - אימונית לא ברורה, ושמצבה הוא בלתי הפיך. היא טופלה במספר סדרות של פרדניזון (קורטיזון) ובכל סוגי טיפות האוזניים ומצבה לא השתפר במאום.

 

יונית הגיעה אלי במצב נפשי קשה ביותר. היא נולדה להורים ניצולי שואה. לפני 36 שנה אביה נהרג בתאונת דרכים ליד חדרה - מאז ועד היום קשה לה לעבור ליד העיר. לפני שמונה שנים מונתה כשופטת בבית משפט לענייני משפחה והוצבה, מכל המקומות, דווקא בחדרה. היא מתארת את ימי עבודתה כהתמודדות בלתי פוסקת עם לחצים איומים, אלימות מילולית ופיזית, ותחושת בדידות נוראה. מיום שהתחילה את עבודתה בחדרה התחילו הפרעות שינה קשות והיא נזקקת לכדורי שינה והרגעה. לפני שנתיים התחילו בעיות של שינויים קיצוניים בלחץ הדם ופלפיטציות. היא מטופלת בתרופות שמאיטות את קצב הלב ומורידות את לחץ הדם הגבוה, אבל מדי פעם לחץ הדם צונח מטה והיא חווה חולשה וסחרחורת על סף העילפון. במקביל התחילה רגישות מוגברת לאור ולרעשים ותחושות מחנק וחום - "אני חייבת שיהיה תמיד חלון פתוח וזרימת אוויר וצריכה כל הזמן לשתות מים קרים".

 

כשבדקתי את הדופק של יונית חשתי הלימה חזקה בכל איברי ה - Yin ,פרט ללב שהיה חלש, נוקשה ורועד. בעמדות ה- Yang בלטו כיס המרה - שהיה עודף, מחוספס ומיתרי ועמדת המחמם המשולש - שהיה חסר לחלוטין. מטפלים בשיטת הגזעים והענפים יכולים ליצור "מפת לידה אנרגטית" לכל מטופל. מפת לידה זו מצביעה על נטיות מולדות לנקודות חוזק ותורפה באנרגיה של האדם ויכולה לרמז על תבניות אופייניות להתפתחות חוסר איזון ומחלה בתקופות שונות בחיים. כאשר ניתחתי את מפת הלידה של יונית לאור סיפור המחלה והדופק שלה לא מצאתי קשר כלשהו שיכול להאיר על הסיבות למחלתה!  זהו מצב נדיר יחסית ומשמעותו שהמחלה נובעת אך ורק מחוסר יכולת של הגוף להתמודד עם נסיבות החיים ששולטים בו. הסינים קוראים לזה "קונפליקט בין שמיים וארץ" ולכך בדיוק מכוונות נקודות האשנב לרקיע.

 

ב - Ling Shu נאמר: "למצבים של איבוד שמיעה פתאומי, עם עודף צ´י בראש וערפול בראייה יש לדקור את Tianyou (Th 16)". במהלך הטיפול יונית חשה הקלה עצומה. "כל הלחץ ירד לי מהראש ופתאום אני יכולה לנשום". מיום זה ואילך פסקו התקפי הטינטון והשמיעה החלה להשתפר. תוך שלושה טיפולים נוספים גם השינה השתפרה ולחץ הדם החל להתייצב. כיום יונית מרגישה טוב, ללא כדורי שינה או הרגעה. לחץ הדם שלה יציב ורופאיה הורידו את מינון התרופות שלה. נאמר לה שבמידה וההטבה תמשיך עוד חודשים מספר - יופסק הטיפול התרופתי לגמרי.

 

 

לאה (שם בדוי), בת 64

 לאה היא אחד מהאנשים הכי נחמדים שאני מכיר. תמיד נעימה, מתחשבת ותומכת. מסוג האנשים שמדביקים את כל הסביבה באופטימיות שלהם. ממש קרן אור. בטופס הקבלה למרפאה, תחת סעיף "עיסוק" רשמה - "מיצוי החיים"."אני בן אדם בריא" אמרה לי, למרות שהיא סובלת מלא מעט מחלות. "באתי כדי שגם הגוף שלי יהיה בריא".במקור הגיעה אלי בגלל כאבי גב תחתון עם הקרנות לכל אורך רגל שמאל, עד לכף הרגל. "כל אצבע הולכת לכיוון אחר" אמרה לי כאשר תיארה את הכאבים וההתכווצויות בכף הרגל. מבירור נוסף התברר שהיא מטופלת בתרופות ליתר - לחץ דם, אוסטיאופורוזיס מתקדם, כולסטרול גבוה וכן בהורמונים לגיל המעבר מזה 13 שנה - מאז שעברה כריתת רחם ושחלות. למרות הטיפול ההורמונלי לאה סובלת מגלי חום והזעות ומתעוררת תמיד עם תחושות חום בכל הגוף.

 

לפני 17 שנה תקף את לאה וירוס שפגע בשיווי המשקל ובשמיעה באוזן ימין. לקח לה שנה וחצי עד שיכלה לחזור ללכת בצורה יציבה ועד היום היא חרשת באוזן ימין וחווה בעיות בשיווי משקל וסחרחורות במצבי חולשה. כשבדקתי את הדופק של לאה חשתי בחולשה ברורה של הכליות והלב ביחד עם הלימה חזקה במחמם האמצעי ועודף ברור של חום ואש בריאות. הדופק של מעטפת הלב (המייצג גם את הרחם) היה נוקשה וריק ובשלפוחית השתן היתה מעט חלשה ומאוד מתוחה - עדות לבעיה לאורך המרידיאן מהגב לכף הרגל. כשבחנתי את הדופק והסימפטומים אל מול מפת הלידה של לאה נוכחתי לראות שהיא סובלת מחולשה מולדת דווקא באנרגיית הכליות ש"אמורה" להיות הכי חזקה אצלה. חולשה מולדת שכזו גורמת להזדקנות מוקדמת של הגוף ולהתפתחות של מחלות דגנרטיביות בגילאים צעירים יחסית - כפי שניתן לראות מהסיפור של לאה. ב - TCM היינו קוראים לזה חולשת Jing- רק ללא רקע תורשתי או סיבה אחרת נראית לעין.

 

בטיפול הראשון בחרתי לדקור שלוש נקודות: Cv 23, Kid 5, Th 16. Cv 23 ו - Kid 5 נבחרו על מנת לחזק את שורש הכליות ואת שכבת Shao Yin.

Th 16 נבחרה על מנת להוריד את הצ´י מהמחמם העליון ולשחרר את הקונפליקט בין התודעה של הראש/ נפש (הבריאים) לבין התודעה של הגוף (החולה). חוץ מזה Th 16 ידועה כנקודה מצוינת לבעיות של מפרק Sacro - Iliac שגורמות לכאבי Sciatica כפי שהתלוננה לאה. התוצאות היו מצוינות ותוך מספר טיפולים כל הכאבים נעלמו כלא היו!

 

מספר חודשים אחר כך לאה הודיעה לי שהחליטה להפסיק את ההורמונים והיא מצפה שביחד נפתור את בעיות גלי החום. מצד אחד מאוד שמחתי - אני מאשים את הטיפול ההורמונלי בנשים בשלושים השנה האחרונות באחריות ישירה לעלייה המזעזעת בשכיחות סרטן השד וגידולים שפירים ברחם - אבל מצד שני גם חששתי - מניסיוני, קשה מאוד לאזן תופעות של גלי חום אצל נשים שעברו כריתת רחם ושחלות. הפגיעה באדמה וב - Yin פשוט גדולה מדי... בשבועות לאחר הפסקת ההורמונים ראיתי את ההלימה החזקה ואת החולשה בשורש חוזרים לדופק. כמובן שבמקביל לאה הרגישה יותר גלי חום והפרעות שינה. החלטתי לדקור את  (Si 17) Tian Rongעליה נאמר: "למצבים שאנרגיית היאנג עולה לחלק העליון של  הגוף, בגלים גדולים ורחבים". האפקט של הטיפול היה מעבר לכל הציפיות (או לפחות הציפיות שלי - לאה תמיד האמינה שהכל יסתדר!). כשחזרתי לחדר בסוף הטיפול לאה קרנה מאושר! היא סיפרה לי שעברה חוויה של התגלות רוחנית של "האני העליון שלי עטוף בצבעים סגולים ורכים".

 

מאז ועד היום, מהלך 6 החודשים האחרונים, הפסיקו גלי החום הקשים והפרעות השינה. לאה עדיין סובלת מאוד מהחום והלחות של הקיץ הישראלי - אבל בעצם גם אני! בדיקות תקופתיות אחרונות אפילו מראות על שיפור מפתיע בצפיפות העצם...

 

במקום סיכום: 

המורה שלי נהג לספר לי על המורה שלו שהיה אומר: "הרפואה הסינית האמיתית היא המקום שידע מושלם ואינטואיציה מוחלטת נפגשים."המשפט הזה הולך איתי כבר שנים וגם הסטודנטים שלי נאלצים לשמוע אותו לא פעם. הסכנה הגדולה ביותר העומדת בפנינו כמטפלים היא ההיאחזות באשליית התבניות שאותן למדנו. כולנו שוגים בכך לעיתים כי כולנו חווים רגעים של פחד וחוסר ביטחון ביכולתנו להבין מה באמת קורה בחיים של המטופלים שלנו, אבל בכך אנו חוטאים לרפואה הסינית האמיתית - מטפלים בתבניות ולא בבני האדם. כמובן שההסתמכות על "תחושות בטן" ואינטואיציה בלבד, ללא ניתוח שכלתני מדוקדק טומנת בחובה סכנה אף גדולה יותר - גם זו איננה רפואה טובה. לכן אני מעודד סטודנטים ומטפלים שבאים אלי להנחיה לחוות קודם את האדם - את הצבעים, הריחות, הקולות והדפקים, הפחדים והכמיהות, השמחה והעצב - ורק אחר כך להתפנות ל"תבניות" האבחנה השונות. כי מטפל טוב צריך לדעת, לראות ולחשוב "מחוץ לקופסה". כך ניתן באמת לעזור לכל אדם ואדם בדרכם הייחודית. בחרתי להביא בפניכם את נקודות האשנב לרקיע כדוגמה לצורת חשיבה שכזו. כולי תקווה שהועלתי בכך למי מכם.

 

בריאות ואושר,

רני
 
 



Bleknet.com - בניית אתרים