Flying-Stars
חיפוש:




מאמרים
גישה אחרת לאבחנה ולטיפול בסוכרת "נעורים"

סוכרת הנעורים (
Type 1 Diabetes Mellitus) היא מחלה אוטו - אימונית המאופיינת בפגיעה בתאים בלבלב האחראים על ייצור ההורמון אינסולין. כתוצאה מהמחסור באינסולין הגוף אינו מצליח להטמיע את הסוכרים ממחזור הדם לתוך תאי הגוף. בגלל רמת הסוכר הגבוהה בדם נפגע גם המעבר של נוזלים מהדם לתאים והגוף הופך מורעב ומיובש. הסימנים הקליניים הנפוצים הם צמא, רעב, חולשה ועייפות, שתן מרובה ועכור וירידה מתמשכת במשקל, מלווה באטרופיה של השרירים. סימן קליני אופייני נוסף הוא קטו - אצידוזיס המאופיין בריח גוף מתוק - מבחיל ייחודי הנובע מכך שגוף מורעב, שאינו מוזן בסוכרים, מפרק חלבונים מהשרירים. תוצרי לוואי של הפירוק הזה הם הקטונים בעלי הריח האופייני. האבחנה המעבדתית מושתתת על רמות סוכר גבוהות בדם, בצום וכשעתיים לאחר הארוחה, ועל רמות סוכר גבוהות בשתן. בנוסף נהוג לערוך מעקב אחרי הערך של Hb1AC שנותן אינדיקציה לרמת הסוכר הממוצעת בדם בשלושת החודשים הקודמים לבדיקה.

 

סוכרת הנעורים נקראת כך עקב שכיחותה הגבוהה במתבגרים. למרות זאת, כפי שנראה בהמשך, היא מתפרצת לעיתים קרובות גם במבוגרים והיא גם סיבוך ידוע של מחלת הסוכרת במבוגרים (Type 2 Diabetes Mellitus). היא נחשבת, על פי הרפואה הקונבנציונלית, למחלה אוטו - אימונית  על רקע גנטי. סברה זו אינה עולה בקנה אחד עם העלייה המדאיגה בשכיחות המחלה בעולם המערבי: המחקרים האחרונים מראים שאחד מכל 300 אמריקאים ואחד מכל 200 מאזרחי מערב אירופה ילקו במחלה, בעוד השכיחות במזרח אסיה עומדת על 1 לכל 100,000 איש. לעומת זאת, בקרב בני אסיה החיים במערב ישנה עלייה מתמדת, מדור לדור, בשכיחות המחלה עד כדי התקרבות לשכיחות המערבית המקובלת. ה"שיא" העולמי בשכיחות סוכרת הנעורים הוא שלנו - כיום מעריכים שאחד מכל 150 תימנים תושבי ישראל ילקו במחלה במהלך חייהם. לפני שלושה דורות בלבד היתה שכיחות סוכרת הנעורים בין יוצאי תימן דומה לממוצע האסיאתי. ישמרנו האל משיאים נוספים שכאלה!!!

 

הרפואה הסינית המסורתית מכנה את תופעות הסוכרת Wasting and Thirsting" Syndrome". האבחנה המבדלת המקובלת מערבת חולשה ב- Yin של הכליות, הטחול והריאות עם עלייה של חום ריק בקיבה ובריאות. גם כאן, כמו בגישה המערבית, האטיולוגיה המקובלת היא נטייה מולדת (גנטית!) לחולשה של  ה- Yin וגם כאן סברה זו אינה מסתדרת עם העלייה המטאורית בשכיחות המחלה ועם העובדה שרוב החולים היו בריאים לחלוטין עד להתפרצותה הפתאומית של המחלה.

 

במאמר זה ברצוני להציג גישה אחרת לאבחנה ולטיפול בסוכרת תלוית אינסולין. לשם כך אציג מספר מקרים מהקליניקה: 

את ניר (שם בדוי), איש מחשבים ומוזיקאי בן 39, אני מכיר שנים רבות. בעבר פנה אלי לשם טיפול במיגרנות, מהם סבל מגיל ההתבגרות. המיגרנות שלו היו מן הסוג הנקרא  Cluster Headaches והתבטאו בכך שבכל שנה, מלפני פסח ועד שבועות, ניר היה מתעורר כל יום לפנות בוקר בין 3:00 ל- 4:00 עם כאב ראש נוראי שמתחיל מאחורי עין ימין ומוקרן לראש לאורך מרידיאן Gb. כאב הראש לווה בתחושות חום והזעה מרובה, בחילות ורגישות מוגברת לאור. הכאב תמיד עבר לבד עד השעה 7:00 אולם לעיתים קרובות הסבל היה כל כך נוראי שניר נעזר בזריקות של התרופה אימיטרקס על מנת להתמודד עם הכאב. בנוסף לכאבי הראש ניר סבל  מ"קדחת השחת" - תופעה אלרגית שהתבטאה אצלו בכך שכל בוקר, ובמיוחד באביב, נפתח בסדרה ארוכה של התעטשויות, גרד בעיניים ונזלת שקופה. פרט לכך היה אדם בריא, איש מחשבים לפרנסתו אבל מוזיקאי בנשמתו, שנהג להופיע עם להקתו בלילות פעמיים עד שלוש בשבוע. כששאלתי אותו על הרגלי התזונה שלו ענה לי בערך כך: "בבוקר קפה וסיגריה, אחר כך אני מלא באנרגיה כל היום ולא מתחשק לי לאכול עד אחר הצהריים, אז אני אוכל ארוחה גדולה ואחר כך, במהלך הלילה, אני חי מנשנושים".לניר מבנה גוף צנום ולשון סגולה, בעלת מבנה שפיצי, קצה אדום מאוד וחיפוי אחיד אך מעט דביק. את הדופק שלו הגדרתי באותה הפגישה הראשונה כמהיר ו"כלוא" - דופק עמוק וחזק שאינו עולה לפני השטח ולכן כל האנרגיה כלואה בפנים ויוצרת תופעות של חום וסטגנציה.

 

ברפואה הסינית הקלאסית מושם דגש מיוחד על ההתבוננות על מערכת היחסים בין האדם לבין העולם הסובב אותו ועל האינטראקציה בין הצ´י של האדם לצ´י של היקום. פעמים רבות הסתכלות זו מלמדת אותנו על הסיבה להתפתחות מחלות... במקרה של ניר שמתי לב שכל התופעות שלו קשורות לחוסר איזון בזמנים שבהם יש התעוררות של צ´י היקום - בשעות הבוקר המוקדמות ובחודשי האביב. לעומת זאת, הרגלי התזונה העידו שהקיבה והטחול אינם מתמודדים היטב עם עליה זו באנרגיה ולכן נוצר חוסר התיאבון עד שעות אחר הצהריים, שעות בהן שוכחת אנרגיית היום.

 

מסקנתי, אם כן, היתה כי לניר יש הפרעה ביצירה הנכונה של אנרגיית העץ בגוף. הפרעה זו גורמת להזנה לא תקינה של אנרגיית האש- ולכן נוצרו תופעות החום והעלייה הלא מווסתת של אנרגיית היאנג במרידיאן כיס המרה ובריאות. ההפרעה בעץ גרמה גם לבקרת- יתר של אנרגיית האדמה ופגמה בתיאבון ובהזנה התקינה של הגוף. ההפרעה בעץ היא שמנעה את ההתפשטות וההתרחבות הטבעית של הצ´י בגוף ויצרה את הדופק ה"כלוא". בטיפול הראשון בחרתי לדקור את הנקודה St9- Ren Ying. שם הנקודה מתאר את יכולת האדם לקבל אנרגיה. לכן זוהי נקודה של "ים האנרגיה". נקודה זו נקראת גם Tian Wu Hui - "מפגש חמש האנרגיות השמימיות". לכן היא שייכת גם לקבוצת הנקודות "אשנב לרקיע" על שום יכולתה לאזן בין פנים לחוץ - בין האדם לבין היקום הסובב אותו ומזין אותו.

 

כעבור שבועיים ניר דיווח כי למעט כאב ראש קל למחרת הטיפול לא סבל יותר מכאבים. הדופק שלו "נפתח" אבל עדיין היה תקוע מאוד במחמם האמצעי.לכן בחרתי לדקור את Bl18 מתוך כוונה לשחרר את תקיעות הצ´י במרכז. בטיפול הבא ניר הודיע לי בשמחה שלא היו כאבי ראש כלל! למרות זאת לא הייתי מרוצה מהדופק שעדיין הראה על חסימה בתנועה החופשית של העץ בגוף. לכן בחרתי לדקור את Bl65 ואת Ht9- שתי נקודות עץ, אחת במחמם עליון ואחת במחמם תחתון, אחת במים ואחת באש, על מנת לעודד יצירה נכונה של עץ במרכז. במהלך הטיפול הזה הרגשתי, סוף סוף, את השינוי לו ייחלתי בדופק ובסיומו החלטנו, ניר ואני, על סיום הטיפול לעת עתה.

 

במהלך השנים הבאות יצא לי לראות את ניר לעיתים, בעיקר כאשר ילדיו היו חולים והגיעו לטיפול, כאבי הראש לא חזרו ומצבו הבריאותי נשאר שפיר. לפני שנה וחצי ניר התקשר אלי וביקש להיפגש איתי בדחיפות. כאשר ראיתי אותו לראשונה נדהמתי מחומרת מצבו- הוא נראה כחוש, ראשו נראה גדול יחסית לגופו, בטנו נפוחה וגפיו רזות וחלשות. גוון עורו היה צהוב-חום חוור וגופו הדיף ריח מתוק ומבחיל, דומה לריח של תרכיז שקדים. אי אפשר היה לטעות באבחנה- ניר חלה בסוכרת Type 1. " הכל התחיל לפני קצת יותר מחודש. פתאום התחלתי לקום הרבה להשתין במהלך הלילה, אחר כך התחיל צמא מוגבר, ירידה בראייה וירידה במשקל. לפני שבועיים אושפזתי בבית חולים והתחלתי להזריק אינסולין..." התיאור הזה אופייני ביותר לתהליך ההתפתחות של מחלת הסוכרת - פתאומי, חריף ומסכן חיים.

 

הגישה הקונבנציונלית היא שיש להתחיל מייד במתן אינסולין תוך ניסיון להגיע כמה שיותר מהר למינון תרופתי שמביא ליציבות רמות הסוכר בדם. החולה ממשיך, מנקודה זו, להזריק אינסולין למשך כל חייו. למרות הטיפול התרופתי רוב חולי הסוכרת יסבלו במהלך חייהם מבעיות הנובעות מהירידה בהזנת רקמות הגוף כגון אטרופיה של שרירים, זיהומים ונמקים בעור בגלל ירידה ביכולת ההגלדה והריפוי של הגוף, עיוורון, אי ספיקת כליות ותוחלת חיים נמוכה משמעותית מהממוצע באוכלוסיה.

 

כאשר ניר הגיע אלי רמות הסוכר שלו עדיין לא היו יציבות, למרות הטיפול באינסולין. עובדה זו שימחה אותי מאוד שכן המשמעות היא שלא נפגעה לחלוטין יכולת ייצור האינסולין בלבלב ונותר סיכוי להוציא אותו לגמרי מהמצב אליו נקלע. דבר אחד נוסף הטריד אותי- מניסיוני עם סוכרת ידעתי שמחלה זו אינה מתפרצת פתאום ללא סיבה. תמיד יימצא אירוע מכונן - טראומה, פיזית או נפשית, שמערערת את הגוף במידה כזו שמערכות השליטה והבקרה יוצאות מאיזון ומתחיל אותו תהליך אוטו - אימוני שמתבטא בכך שמערכת החיסון תוקפת את תאי הביטא בלבלב והורסת את יכולת ייצור האינסולין.

זהו תהליך התאבדות של הגוף, ואדם אינו מתאבד אלא אם כן כלו כל הקיצין ואין באפשרותו להתמודד יותר עם החיים. כששוחחתי בעניין עם ניר הוא סיפר לי ששבועיים לפני התפרצות הסוכרת גמלה בליבו ההחלטה להפסיק לעשן ומאז לא נגע בסיגריה! הפסקת העישון לוותה בכאבי ראש ועצבנות רבה ועדיין מאוד קשה לו אבל הוא עומד בהחלטתו ואין בכוונתו להישבר. מובן ששמחתי על החלטתו להפסיק לעשן אבל מייד גם הבנתי שמצאתי את סיבת התפרצות הסוכרת. צורת התנהגות קיצונית זו מאוד מאפיינת אנשים עם חוסר איזון בסיסי באנרגיית העץ והיא שגורמת לעומס מיותר, ולעיתים בלתי ניתן להכלה, על אנרגיית האדמה. שוחחתי על כך עם ניר והבהרתי לו את החשיבות של ביצוע תהליכי שינוי משמעותיים בחיים בצורה מדורגת ובלי לקפוץ מקיצוניות אחת לשנייה על מנת לתמוך בהזנה יציבה באנרגית האדמה.

 

בפגישתנו הראשונה ניר נראה כחוש, גפיו רזות ובטנו נפוחה. מבנה גוף זה מאפיין חולשה באנרגיית האדמה שאינה מזינה את הגפיים. הנפיחות בבטן נובעת מ"אש ריקה" בטחול שמנסה, לשווא, לפצות על חוסר היכולת של האדמה להזין את הגוף. צבע עורו הצהוב חיוור מראה גם הוא על חולשה של האדמה וריח הגוף המתוק/מבחיל שנבע מתהליך הקטו - אצידוזיס שהתחולל בגופו רק חיזק את האבחנה הזו. הדופק שלו היה מהיר, חלש, עמוק וללא שורש ולא ניתן היה לחוש בהבדל בין איברי ה-Yang  לבין איברי ה- Yin. דופק שכזה מראה על קריסה של אנרגיית האדמה בגוף שתפקידה, בין היתר, הוא לשמור על הרווח שבין שמיים לארץ או בין Yin ל - Yang. המהירות והחולשה של הדופק הראו שבעקבות החלשות יכולת ההזנה של האדמה נגרמת עלייה פתולוגית באנרגיית האש בגוף. עובדה זו מדאיגה במיוחד מכיוון שהיא מצביעה על התחלה של תנועת האנרגיה בכיוון הפוך למעגל ההזנה הטבעי - במקום שהאנרגיה תנוע מהאש לכיוון האדמה, כאן נוצרת תנועה הפוכה מהאדמה אל האש. תנועה זו שהיא הפוכה למעגל היצירה של חמשת התנועות (Sheng Cycle) נקראת Reverse Sheng והיא השלב הראשון במה שנקרא ברפואה הסינית הקלאסית "מעגל המוות" המתאר, בדיוק כפי שניתן להבין מהשם, את תהליך ההתקלקלות בזרימת האנרגיה בגוף עד למחלה סופנית המביאה למוות.

 

אבחנתי, אם כן, היתה כי ניר סובל מקריסת האדמה שהביאה לעליית אש ריקה בשלב הראשון של מעגל המוות. בחרתי לדקור את הנקודה Gb39 שהיא נקודת המפגש של 3 המרידיאנים ה- Yang של הרגל. נקודה זו נקראתXuan Zhong  שמשמעותו "פעמון תלוי" או Ju Gu שמשמעותו "עצם קטועה". נהוג בטעות לחשוב שהשם מתאר את מיקום הנקודה בלבד אבל בעצם השם בא לרמז על יכולתה של הנקודה לחזק את ההזנה לעצמות או את תהליך ההזנה של הגוף, מ- Yang ל- Yin. לכן נקודה זו נקראת גם נקודת המפגש או ההשפעה על מח העצם ולכן היא גם תומכת ביכולת ההזנה הבסיסית של הגוף, כלומר באדמה.

 

כשניר הגיע לטיפול הראשון צריכת האינסולין שלו עמדה על 12 יחידות בבוקר ועוד 8 יחידות בערב של אינסולין ארוך טווח, בתוספת 4יחידות אינסולין קצר טווח בצהריים. בטיפול הבא, כעבור שבועיים, צריכת האינסולין שלו ירדה ל-6 יחידות בבוקר ו-4 יחידות בערב בלבד! באבחנת הדופק חשתי שיפור באנרגיית האדמה. גם הצבע שלו השתפר ולא היה זכר לריח הקטו - אצידוזיס האופייני. עדיין היה יותר מדי חום בגוף ונפיחות במחמם האמצעי ולכן החלטתי לדקור את הנקודה  , Pc3- Qu Zeנקודת המים של המרידיאן. שלושה שבועות אחר כך ניר סיפר לי שביום שלאחר הטיפול רמות הסוכר שלו חזרו לנורמה ומאז לא צרך אינסולין בכלל! המשכנו להיפגש עוד מספר פעמים על מנת לתמוך באנרגיית האדמה. חלק משמעותי בפגישות אלה היה תהליך השינוי שניר לקח על עצמו בהרגלי התזונה ובעיקר בויתור על האכילה בלילה. לא מזמן ניר התקשר להזמין אותי למופע הבכורה של להקתו לקראת יציאת אלבומם החדש. שמחתי מאוד בשמחתו ואני רק מקווה שסבב ההופעות לא יציב לו אתגרים קשים מדי בשמירה על האיזון של האדמה החיוני כל כך לחייו...

  

המקרה של יצחק (שם בדוי), איש תקשורת בן 61, הוא דומה ושונה: מחלתו התפרצה עשרה חודשים לפני שהגיע אלי. גם כאן הרקע להתפרצות המחלה הוא הפסקה פתאומית של עישון, אבל יצחק היה מעשן כבד והסיבה להפסקת העישון היה הגילוי של סרטן הריאות אצל חבר קרוב ובהלה גדולה בעקבות כך. בכלל, כפי שהתברר לי בהמשך, יצחק סובל מחרדות רבות בקשר לבריאותו ונוטה להיות מושפע מאוד מדברים שהוא קורא או שומע בענייני מחלות וסכנות. גופו של יצחק הגיב בצורה קיצונית ביותר להפסקת העישון: בעקבות העלייה החדה ברמת הסוכר בדם נוצרה תגובת שרשרת שכללה הפרעות קצב ושינויים חדים בלחץ הדם. יצחק נכנס למצב הקרוי Diabetic Shock והובהל לצינתור חירום מחשש להיווצרות אוטם בשריר הלב.

מאז יצחק סובל מסוכרת ומיתר- לחץ דם. בנוסף, הוא מתלונן על עייפות גדולה עם ירידה בזיכרון ובריכוז שלא מאפשרים לו לעבוד, התקפים של עצבנות וקוצר- רוח קיצוני המלווים בכאבי ראש וריצודים בעיניים, בצקות ברגליים, הפרעות שינה, פגיעה בזקפה, שיהוקים וגיהוקים בלתי פוסקים ועל רגישות מוגברת ובלתי מוסברת לריחות ביחד עם שינויים קיצוניים בחוש הטעם. הדברים מגיעים עד לידי כך שמאכלים אהובים שהוא אוכל - טעמם יכול להשתנות תוך כדי האכילה למגעילים והוא יורק אותם החוצה וכשזה קורה לו, הוצאת האוכל מלווה ברפלקס הקאה עם רגורגיטציה חמוצה. כשיצחק הגיע אלי לטיפול הוא נטל 12 יחידות אינסולין קצר מועד לפני כל ארוחה ועוד 26 יחידות אינסולין ארוך טווח בלילה. בנוסף, הוא קיבל נאובלוק (חוסם ביטא), פוסיד (משתן) ואספירין לטיפול בלחץ הדם ולדילול הדם. בדיקת הדם האחרונה שלו הראתה על רמת Hb1AC של 8.8, רמה גבוהה שמעידה על סוכרת כרונית ולא מאוזנת תרופתית. יצחק נראה כחוש וירוד אנרגטית, ראשו וכתפיו נפולות וכפות ידיו ורגליו כחלחלות וקרות למגע.

 

בדיקת הדופק של יצחק העלתה תמונה מורכבת - הדופק בכללותו היה מהיר, מחוספס והולם ברמת ה- Yin. שיא ההלימה התבטאה בכבד, שם ניתן היה בבירור גם להרגיש חולשה של השורש מתחת להלימה. הדופק של כיס המרה היה עודף  ומיתרי מאוד, בעוד הדפקים של הלב ושל המעי הדק היו חסרים לחלוטין! גם הדופק של הטחול היה הולם בדומה לכבד, והדופק של הקיבה גם הוא היה חסר לחלוטין. מניתוח התמונה הקלינית של יצחק הגעתי למסקנה ששורש הבעיה נעוצה בנטייה מולדת לחולשה של אנרגיית האש. בעקבות הבהלה הגדולה שעבר והפסקת העישון הפתאומית נוצרה, גם כאן, תגובה פאתולוגית (Reverse Sheng) של עליית אנרגיית העץ ויתר - בקרה על האדמה. החולשה של האש מתבטאת בנטייה לבהלה כמו גם בהרגל העישון עצמו (אנשים שונים מעשנים מסיבות שונות. אחת הסיבות להתפתחות התלות בעישון היא חוסר כרוני בחום או באש פנימית והזדקקות למקור חום חיצוני להשלמת החסר). הטראומה המשולבת שיצחק עבר הביאה לפגיעה אנושה בצ´י של הלב שלא יכול יותר להכיל את אנרגיית האש - על כן תגובת ה- Diabetic Shock הקיצונית של הגוף, התפתחות התופעות של חולשת Ht Yang  ובעיקר הפגיעה ביכולת של הלב להכיל את Shen כפי שמתבטאת בהפרעה בחושי הריח והטעם ובתופעות הנפשיות הנוספות. מכאן קצרה הדרך להתפתחות ההפרעות הנוספות שמערבות את העץ ואת האדמה. תמונת הדופק מחזקת את הממצאים הנ"ל. בנוסף, ההלימה הכללית וחולשת השורש במחמם האמצעי מראה על מצב כרוני ומסוכן של חוסר תקשורת בסיסי בין ה - Yin וה - Yang בגוף. מצב זה מאפיין הפרעה עמוקה בזרימת הצ´י, הפרעה שמביאה להפעלה של מערכת המרידיאנים המיוחדים כפי שיוסבר בהמשך.

 

בטיפול הראשון בחרתי לדקור את הנקודה Ht9-Shao Chong. זוהי נקודת העץ על מרידיאן הלב ומטרתי היתה, מעל לכל, להחזיר את תנועת הצ´י התקינה למעגל ה- Sheng. בגלל דאגתי מהמצב החמור שבו פגשתי את יצחק לראשונה ביקשתי ממנו לבוא לטיפול נוסף כבר אחרי שבוע. בפגישתנו הבאה יצחק נראה מאושש מעט יותר. הוא דיווח כי הוריד את מינון האינסולין קצר הטווח ל- 8 יחידות לאחר הארוחות וכי רמת הסוכר שלו במשך רוב מדידות השבוע עמדה על ערך תקין של 70-80. עדיין הוא מרגיש ירוד אנרגטית ובעיקר התלונן על חוסר ריכוז וקוצר רוח שאינם מאפשרים לו לעבוד. בבדיקת הדופק הבחנתי בשיפור מסוים במגמה אבל עדיין מאוד הטרידה אותי החולשה של האש. בחרתי לדקור את הנקודות Cv10,12 13- שילוב שמחזק את תיפקוד כל מערכת העיכול ומביא, בסופו של דבר, ליצירה מוגברת של Yang Qi  ואת הנקודה Pc8-Lao Gong שמכוונת את האנרגיה הזו אל הלב.

 

לאחר שבוע יצחק סיפר על המשך שיפור. הוא הרגיש פחות עצבני וחזר לעבודה סדירה. מגמת הירידה בסוכר נמשכת והוא הוריד את מינון הלנטוס (אינסולין ארוך טווח) ל- 22 יחידות ואת האינסולין קצר הטווח אחרי ארוחות ל- 6 יחידות פעמיים ביום בלבד. תלונתו העיקרית היתה עדיין עייפות גדולה ובעיקר התלונן שהוא מתעורר מספר פעמים בכל לילה עם תחושות רעב נוראי. בבדיקת הדופק חשתי בשינוי מגמה משמעותי: הדופק של הלב הפך מחסר להולם והדופק של הטחול הסתדר כמעט לחלוטין. עדיין הדופק של הכבד וכיס המרה נשארו בעינם וכן החולשה הבלתי מוסברת בדופק של הקיבה (בעיקר נוכח תחושות הרעב המוגבר- סימפטום שבדרך כלל מלווה בדופק של אש בקיבה). החלטתי להתייחס לפרדוקס הזה ודקרתי את הנקודה St45-Li Dui בשתי הרגליים בטכניקה של חיזוק בצד שמאל ופיזור בצד ימין. דיקור זה מביא להפעלת המרידיאן המתפצל ((Divergent של הקיבה. מרידיאן זה עולה מהקיבה לראש דרך הלב.

 

בטיפול הבא נמשכה מגמת ההטבה. ההתעוררויות בלילה והתקפי הרעב חלפו כלא היו וגם מגמת הירידה בסוכר ובאינסולין נמשכה. בדיקת הדופק הראתה כי הקיבה והטחול הסתדרו לחלוטין אבל עדיין לא ראיתי שיפור בהפרעה הבסיסית שהתבטאה בהלימה ובתקיעות בכבד ביחד עם החולשה בלב. החלטתי שהגיע הזמן לנסות ולהביא לאיזון ברמה העמוקה של ההפרעה בגוף שגורמת לחוסר האיזון בתיפקוד של מערכת המרידיאנים המיוחדים. דקרתי את נקודות הפתיחה של Du Mai ביחד עם הנקודות Cv23 ו - Bl1. לאחר כרבע שעה הוצאתי את הנקודות האלה ודקרתי את נקודות הפתיחה של Chong Mai למשך 5 דקות נוספות. שילוב זה מאפשר זרימה של אנרגיה ופתרון  של הקונפליקט בין שני המרידיאנים. השינוי בדופק היה משמעותי ולראשונה נוכחתי בירידה בתחושת ההלימה בכבד ביחד עם שיפור ההזנה ללב.


* הערה חשובה: התלבטתי רבות האם נכון יהיה מצידי לכלול את תיאור הטיפול הזה במאמר. לבסוף החלטתי לכלול אותו מכיוון שאינני מאמין בהסתרת אינפורמציה, אבל אני מוסיף לכך אזהרה - טיפולים הכוללים פתיחה של המרידיאנים המיוחדים ובמיוחד כאלה המשלבים בין שני מרידיאנים שונים טומנים בחובם פוטנציאל לנזק באותה המידה שבה הם עשויים להועיל. 
לכן לא מומלץ לנסות טיפולים מסוג זה ללא הבנה מעמיקה של מערכת המרידיאנים המיוחדים ומערכת הקשרים ביניהם ומיומנות באבחנת הדופק הייחודית למרידיאנים המיוחדים.

 

אחרי הטיפול הזה ביקשתי מיצחק לבוא שוב רק בעוד שלושה שבועות. בפעם הבאה שנפגשנו יצחק דיווח כי הפסיק לחלוטין את הזרקת האינסולין אחרי הארוחות ונשאר רק עם 20 יחידות לנטוס בלילה! המשכנו להיפגש במרווחים של שבועיים בין טיפול לטיפול ורמות הסוכר המשיכו לרדת בצורה יפה. לאחר 3 חודשים של טיפול יצחק ירד במינון הלנטוס ל - 8 יחידות ביממה. כאשר ביקשתי ממנו לעשות בדיקת דם חוזרת שמחנו לגלות שערך הבדיקה Hb1AC ירד ל-5.5! זהו ערך תקין לחלוטין שמראה שהגוף אינו סובל כלל ממחסור בסוכרים.

 

יצחק נמצא בטיפול כבר קרוב לשנה ואנחנו ממשיכים להיפגש בערך פעם בחודש. הוא עדיין מזריק 6 יחידות לנטוס בכל לילה וערך ה- Hb1AC שלו התייצב על 5.1. מצבו טוב והוא מתפקד כרגיל. הטיפול שלנו, בתקופה האחרונה, מכוון כולו לחיזוק האש ותיפקוד הלב. במהלך החודשים הוא הצליח להפחית במחצית את התרופות המשתנות והוא כבר לא סובל מבצקות.  אני סבור שעם הזמן הלב יתחזק והוא יוכל להפסיק לחלוטין את הטיפול התרופתי. כאשר נגיע לנקודה הזו אני מקווה שיוכל גם להפסיק לחלוטין את הלנטוס ולהשאיר את כל הפרשייה העגומה הזו מאחוריו.

 

המקרה של יחיאל (שם בדוי) זיעזע אותי במיוחד:

יחיאל הוא חייל בשירות סדיר בן 20, טנקיסט שעבר במהלך מלחמת לבנון האחרונה חוויה קשה במיוחד - הטנק שבו שירת כטען - קשר הותקף. מפקד הטנק, שישב בצריח, נפגע בפגיעה ישירה. מעוצמת הפגיעה ראשו נכרת מעל גופו וגופתו נפלה פנימה לתוך הטנק, ישר על יחיאל... יחיאל פונה לישראל כשהוא סובל מכוויות קלות ומטראומה קשה. מאז הוא סובל מדפיקות לב מואצות, מנדודי שינה ומהזעה ספונטאנית בידיים. בנוסף, כל התרגשות קטנה מוציאה אותו מאיזון וגורמת להתקפי שלשולים פתאומיים. חודש אחרי המלחמה פתאום התחיל לסבול משתן מרובה, צמא וחולשה. בבדיקת דם בבית החולים התגלתה רמת סוכר בדם של 310. יחיאל הגיע אלי כחודש לאחר התחלת הטיפול באינסולין עם רמות סוכר עדיין לא יציבות. עוד נתון אחד חשוב - יחיאל הוא תימני.
 

בבדיקת הדופק של יחיאל גיליתי דופק מהיר וחלש, בעיקר בעמדה של הטחול, עם אש בקיבה ותקיעות בעמדה של העץ- כזו שלא מאפשרת להבחין בין Yin ל- Yang. אבחנתי היתה- קריסה של האדמה, בעקבות הטראומה, והתחלה של המעגל הפאתולוגי Reverse Sheng שמביא לעלייה לא תקינה של אש. בחרתי לדקור את הנקודות Si4,Gb34,Sp3. שילוב זה של 3 נקודות משלושה מחממים שונים,שכל אחת מהן מזינה את האדמה בדרך אחרת, יוצרת תמיכה ויציבות באלמנט האדמה. בנוסף, ביקשתי מיחיאל להימנע מאכילה של מוצרי חלב, חיטה, עדשים, תירס וגזר. קצרה היריעה מלפרט במאמר זה את חשיבות התזונה ואורח החיים כדי להביא לשינוי מתמשך בצ´י האדם אך נסתפק כרגע בכך שמאכלים אלה מקשים מאוד על איזון רמות הסוכר בדם ויש מחקרים שאף קושרים בין חלבון החלב ליצירת הנוגדנים שתוקפים את הלבלב בהתפרצות מחלת הסוכרת. במקרה של נטייה גנטית כפי שקיים אצל תימנים הקפדה זו היא חשובה שבעתיים.

 

כעבור שבועיים יחיאל דיווח שהוא מקפיד על התזונה "למרות שאמא שלי מאוד מודאגת מזה שאני לא אוכל" וכי רמות הסוכר והאינסולין במגמת ירידה. הוא גם מרגיש יותר יציב נפשית וכבר לא סובל מדפיקות לב או משלשולים. מהדופק הייתי פחות מרוצה- אמנם היה שיפור בקיבה ונוצר הרווח המתאים בין Yin ל- Yang שמראה על התאוששות האדמה אבל הסטגנציה בכבד ביחד עם החסר המוחלט בדופק של הטחול הראו על בעיה בייצור האינסולין ועל הצורך להפעיל את המרידיאנים המיוחדים. בחרתי הפעם לפתוח את Dai Mai ביחד עם Kid16 ואחרי כרבע שעה החלפתי את הנקודות לפתיחת Chong Mai. טיפול זה עובד ישירות על חידוש ייצור האינסולין בלבלב. כפי שכבר הזהרתי קודם - לא מומלץ לנסות בבית... דאגתי גם לקיים שיחת טלפון ארוכה עם האמא כדי להרגיע אותה ולעודד אותה לעזור ליחיאל לעמוד במגבלות התזונה הקשות שהטלתי עליו.

 

שבועיים לאחר מכן יחיאל דיווח שצריכת האינסולין שלו ירדה ב- 50% ורמת הסוכר שלו בצום עומדת בממוצע על 100. עדיין הוא סובל מהזעה מוגברת בידיים ומשינה רדודה. הדופק הראה בעיקר על חולשה של הלב ושל הטחול עם חום ריק בכליות. פירשתי זאת כביטוי לכך שהגוף/נפש עדיין סובל מהטראומה שהוא עבר ולכן בחרתי לדקור את הנקודה Ht1-Ji Quan. זוהי "המזרקה העליונה" ממנה פורצת החוצה אל הגוף האנרגיה של Shen. היא מזינה את ציר החיים, ה- Shao Yin, המחבר את האש והמים ובונה את האש בטחול. יחיאל נמצא בטיפולי מזה חודשיים ומצבו הולך ומשתפר. אני סמוך ובטוח שתוך מספר טיפולים נוספים לא יזדקק לאינסולין כלל.

 

לסיכום: מחלת הסוכרת היא מהמחלות הכרוניות הנפוצות והמסוכנות בעולם המערבי. שכיחותה באוכלוסיה עולה בקצב מסחרר בעשורים האחרונים במבוגרים ובילדים. אין ספק שעלייה זו היא תוצאה של אורח חיים ותזונה לא מתאימים ושל שימוש הולך וגובר בתרופות שמטרתן "לאזן" ביטויים שונים של חוסר איזון בגוף. רק באחרונה "התגלה" במחקרים שרוב התרופות הנפוצות לאיזון יתר - לחץ דם מעלות בצורה ניכרת את ההסתברות הסטטיסטית להתפרצות סוכרת. גם רוב התרופות הפסיכיאטריות הנפוצות טומנות בחובן תופעת לוואי זו. ה"טיפול" הקונבנציונלי בסוכרת רחוק מלהשביע רצון והחולים סובלים והופכים לנטל על קרוביהם ועל החברה. לרפואה הסינית מענה טוב ויעיל לטיפול ולריפוי מחלת הסוכרת אבל רק בתנאי שהטיפול יתייחס למכלול המאפיינים של האדם שמאחורי המחלה. לשם כך אנו נדרשים להתעלות מעל רמת הסימפטומים והסינדרומים ולהבין שכל אדם הוא עולם בפני עצמו והטיפול בו צריך לתת מענה לחוסר האיזון האישי והאינדיבידואלי שלו.

 

במאמר זה ניסיתי להדגים גישה זו. כולי תקווה שהקורא ימצא תועלת בדברים ושהועלתי, במידה כלשהי, לקידום רמת הרפואה - סינית, קונבנציונאלית או אינטגרטיבית - אין זה חשוב, בישראל.

 

  




Bleknet.com - בניית אתרים