Flying-Stars
חיפוש:


    מרפאה
    טיפול בילדים
    טיפול במבוגרים


מרפאה
יעל, 10 חודשים, סטרידור

 

יעל (שם בדוי) הגיעה אלי בגיל 10 חודשים בגלל בעיית נשימה אקוטית: לפני שלושה שבועות, בעקבות כמה ימים של נזלת "רגילה", התפתח התקף של שיעול נבחני וקוצר נשימה שנפתרו רק לאחר טיפול מאסיבי בסטרואידים בבית חולים. זהו התקף הסטרידור  הראשון שחוותה בחייה עד כה והוא התחיל בדיוק 10 ימים אחרי שהפסיקה לינוק. ראוי לציין כי ליעל יש אח גדול שסבל עד גיל 3 מהתקפי סטרידור חוזרים. לכן הדאגה של ההורים גדולה מאוד.

 

במהלך השיחה עם האם עלו כמה נקודות נוספות חשובות: יעל היא ילדת .I.V.F שנולדה בסוף השבוע ה - 36 להריון אחרי ירידת מים. מינקות היא סובלת מאטופיק דרמטיטיס - אסטמה של העור; ומהפרעות שינה המתבטאות בקושי להירדם, התעוררויות דחופות ומצב רוח רע ברגעי היקיצה הראשונים. כתינוקת נהגה לפלוט הרבה לאחר ההנקות וכיום היא סובלת מקיבה רגישה. תזונתה העיקרית היא בקבוקי סימילאק והיא אינה מגלה עניין רב באוכל. "היא אוהבת רק טעמים נקיים" אמרה לי האם "בלי חתיכות לא מוגדרות או רטבים".בנוסף - יעל נמצאת במעקב התפתחותי שכן למרות שהיא עולה יפה במשקל ובהיקף הראש, ידיה ורגליה חלשות והיא אינה מתקדמת בזחילה ובעמידה.

 

באינטראקציה עם יעל עצמה פגשתי ילדה ערנית וסקרנית עם מבט ממוקד ותקשורתי בעיניים. תגובתה אלי הייתה מעט מפוחדת, אבל במידה.

האם היתה דווקא מופתעת לטובה שכן, מניסיונות קודמים, בכל פעם שיעל מזהה סיטואציה של מרפאה וטיפול - היא מייד פורצת בבכי רם וממושך...

גוון פניה היה חיוור ועור הפנים עצמו, בלחיים וסביב הפה, היה נפוח ובצקתי מעט. באבחנת הדופק התרשמתי מחולשה ברורה של הריאות, דופק מלא ומתגלגל במעי הדק, דופק חד ומיתרי בעמדת כיס המרה ואיכות רכה ולא יציבה בכבד ובטחול. איכות זו מצביעה על חוסר איזון של אלמנט המים - דבר שמביא, בדרך כלל, לבעיות הקשורות להצטברות נוזלים ברקמות שונות בגוף ולתופעות אחרות הקשורות ל"מים".

 

 

אבחנתי היתה כי יעל סובלת מעודפי מים בכבד ובטחול המביאים לפגיעה ולהאטה בתפקוד איברים אלה. הפגיעה בטחול מתבטאת בבעיות העיכול ובהעדפות התזונתיות של יעל וכן בחולשת הגפיים ועיכוב הגדילה. כמו כן, הטחול והריאות יוצרים ביחד בגוף את שכבת Tai Yin, האחראית על ייצור והפצה תקינים של צ´י ודם. בגלל הפגיעה בטחול נוצרה חולשה גם בריאות. הפגיעה בתיפקוד הכבד מתבטאת בהצטברות "רעלנים" בדם. רעלנים אלה מביאים לתגובה לא מאוזנת של מערכת החיסון, ה- Wei Qi, שגם היא נשלטת ברובה על ידי הכבד. מכיוון שהצ´י מהכבד זורם לריאות (על פי סדר זרימת הצ´י במרידיאנים) ומכיוון שהריאות כבר חלשות ממילא, נוצרים האסטמה של העור והנטייה לגודש של הריריות בקנה הנשימה (הריריות ממלאות תפקיד חשוב במערכת החיסון ומגיבות בשחרור מאסיבי של נוזלים ובהתנפחות בכל מקרה של "הפעלת" מערכת החיסון). גודש הנוזלים מביא להיצרות כרונית של מעברי האוויר. כאשר זהו המצב הבסיסי בגוף עלולה כל מחלה וירלית קלה להתפתח להתקף קוצר נשימה חריף. העודף שנוצר במחמם האמצעי (טחול וכבד) גורם פעמים רבות לנתק בתקשורת בין המחמם העליון והמחמם התחתון ובמיוחד בין הלב והכליות. זוהי הסיבה, במקרה זה, להפרעות השינה ולפחדים. בגלל החולשה בכבד נוצרו הגודש והמלאות במעי הדק שהוא היפוכו של הכבד על פי השעון הביולוגי ולכן נוטה תמיד להראות מצב הפוך ממנו. ניתן להבין זאת בחשיבה פיזיולוגית "קונבנציונאלית" כך: בתהליך העיכול נספגים חומרי ההזנה לדם דרך המעי הדק. מכאן הדם זורם לכבד לשם "ניקוי וזיהוי רעלנים" לפני שהוא מגיע ללב ומופץ ליתר הגוף. כאשר הכבד "סתום"- הגודש מצטבר במעי הדק. החדות והמיתריות בכיס המרה מבטאים את המאמץ התקין של בן זוגו ה -Yang של הכבד לבוא לעזרתו. כמובן שכשהבעיה לא נפתרת - המתח וה"כעס" שנוצרים בגוף רק נוטים להחמיר את הבעיה ומעלים את הסיכוי להתפרצות של בעיות.

 

הרפואה הסינית הקלאסית מלמדת כי בבעיות כרוניות של הכבד הדבר תמיד יבוא לידי ביטוי בשינויים בגוון הפנים של החולה. מניסיוני אני מוצא שבטיפול בילדים גוון הפנים הוא הסממן המהימן ביותר למצב הילד - כל עוד גוון הפנים לא חזר למצב נורמאלי, אפילו אם הילד כבר לא מראה יותר סימנים של מחלה, יש סיכוי להישנות הבעיה. לעומת זאת, ברגע שגוון הפנים תקין - הילד בריא ואין שום סיבה להישנות המחלה. במקרה של יעל, גוון הפנים הלבן והבצקתי העיד בצורה ברורה על בעיית הנוזלים בכבד. הנפיחות סביב הפה והלחיים העיד על הגודש והחסימה בכל המחמם האמצעי.

 

שיטת הגזעים והענפים, שהיא חלק מהרפואה הסינית הקלאסית, מאפשרת למטפל ליצור "מפת לידה אנרגטית" שמתארת נטיות מולדות, חזקות וחלשות, במטופל. מהשוואת מפת הלידה של האדם עם האבחנה על פי הדופק, ההתבוננות והתשאול בזמן אמת ניתן לחדד את האבחנה, להבין את שורשי הבעיה ולמקד את הטיפול בצורה היעילה ביותר. במקרה של יעל מפת הלידה אימתה נטיות חזקות לצבירת נוזלים במערכת העיכול והנשימה ואף הצביעה על נטייה מולדת לחולשה של אלמנט העץ. עובדה זו נראתה לי חשובה במיוחד שכן היא מספקת רובד נוסף להבנה של האטת ההתפתחות וכן לאופי ה"התקפי" של בעיות העור, הנשימה והעיכול הנובעים מהפרעה לתנועה הסדירה והחלקה של הצ´י בגוף.

 

לאחר שהסברתי את האבחנה לאם בחרתי לדקור את הנקודות Liv3 ו - Liv6.

Liv3 היא נקודת המקור והאדמה של מרידיאן הכבד. היא מחזקת את תיפקוד איבר הכבד ומביאה אליו את אנרגיית האדמה שסופגת ומווסתת את המים.

שמה הסיני, Tai Chong, מתאר עוצמה גדולה של תנועה ויצירה - מאפיינים של אלמנט עץ בריא וחזק - שרציתי להציג לגופה של יעל על מנת למנוע הצטברות נוזלים בעתיד. Liv6 היא נקודת ההצטברות של המרידיאן ומעוררת אף היא תנועה ועוצמה במרידיאן. שמה הסיני, Zhong Du, מתאר עיר בירה מרכזית. לכן נקודה זו יעילה במיוחד ביצירה מחודשת של תנועת צ´י במחמם האמצעי ובשכבות Tai Yin ו - Yang Ming שהן המרכזיות בגוף על פי מודל שש השכבות.

 

ביקשתי מהאם להימנע מלתת ליעל מזונות מקררים, שמגבירים את המים בגוף, כגון אבוקדו, בננות, פירות הדר ומוצרי חלב. בשלב ראשון לא ביקשתי שתפסיק את פורמולת התינוקות (למרות שפורמולות אלה הן מקור לא אכזב לעודפי חלבונים שהופכים לרעלנים ו"קור" בגוף) אבל הבהרתי לה שתזונה זו אינה אידיאלית וכי יש לעשות מאמץ, עם השיפור בתיאבון של יעל, לגמול אותה מהפורמולה ולהעביר אותה לתזונת מוצקים.

 

אחד ממשפטי המפתח ברפואת ילדים סינית הוא "כדי לטפל בילד יש לטפל, בראש ובראשונה, באמא".אמא של יעל נראתה חיוורת ותשושה ומתחת לעיניה בלטו שקיות נפוחות וכהות. המים בכבד וחולשת ה- Yang בכליות היו ברורים לעין. היא סיפרה לי על הקשיים להיכנס להריון ועל הטיפולים ההורמונליים שגרמו לבצקות ולעלייה במשקל, על העודף הגדול שנוצר במי השפיר ולבסוף על ירידת המים המוקדמת והלידה הקשה. כששאלתי אותה לתזונתה סיפרה לי שהיא "חיה" על מוצרי חלב, שבילדותה סבלה משלשולים וכאבי בטן בכל פעם שאכלה מהם אבל "מתישהו זה עבר לי והיום זה מה שאני הכי אוהבת".עכשיו גם הבנתי את הנטייה של יעל לפליטת מזון בינקות ואת הסיבה להתפתחות המוקדמת של האסטמה של העור. מניסיוני, למעט בבעיות מולדות של היצרות או הרחבת הוושט, הסיבה היחידה לפליטה מרובה של אוכל אצל תינוקות יונקים היא תזונה קרה של האם המניקה. כשהסברתי זאת לאם היא שאלה אם שינוי של התזונה לבד, ללא טיפול, יביא להטבה במצבה. השבתי לה שאני בטוח שהימנעות מחלב תעשה פלאים בשבילה והצעתי לה לערוך ניסוי הימנעות בן שלושה חודשים. לשמחתי היא הסכימה.

 

כעבור שבועיים מצבה של יעל היה כבר יותר טוב. צבע הפנים השתפר והאם דיווחה על שיפור בתיאבון ובעור. לא היו בעיות נשימה. הדופק השתפר גם כן. נשארה רכות בעמדות הטחול והריאות אבל כל היתר היה יותר טוב. דקרתי את הנקודות Sp2 ו - Sp3 שהן נקודות האש והאדמה. מטרתי היתה, שוב, לווסת את אנרגיית המים. שילוב זה תומך גם ביצירת אנרגיה לכבד בגלל יחסי ה"בעל - אישה" בין הכבד והטחול. Sp3, Tai Bai- "הלבן הגדול", יעילה במיוחד בחיזוק הריאות.

 

בטיפול הבא התבשרתי שהכל מצוין, יעל עשתה קפיצת גדילה משמעותית ויש שיפור הן בתיאבון והן בזחילה. היא גם הורידה באופן ספונטאני את כמות הבקבוקים שהיא אוכלת ומעדיפה לאכול עם הגדולים למעט בקבוק בבוקר ובערב במיטה. כעבור שני טיפולים נוספים החלטנו על הפסקה ומעקב פעם בחודש. מזה 6 חודשים מצבה מצוין ולא היו בעיות נוספות. גם האם, שממשיכה להקפיד על התזונה מרגישה חזקה וחיונית והשקיות השחורות מתחת לעיניים ש"היו שם מאז שאני זוכרת את עצמי" כמעט ונעלמו לגמרי.

 

 




Bleknet.com - בניית אתרים