Flying-Stars
חיפוש:




מאמרים
משל סיני על גלגל המזלות

מאת - יואן דובין
תרגום - רני אייל

 

מבוא

משל זה מתאר, בדרך ציורית, את האופי של 12 איברי הגוף ואת השפעתם על נפש האדם. הוא יכול לעזור להבין את הבעיות האנרגטיות הבסיסיות שמאחורי הפרעות התנהגות, ולחדד את האבחנה שלנו. אולם, יש לקרא אותו עם "ראש פתוח", כי אין דבר ברפואה הסינית שהוא רק שחור או לבן. יש אפשרות סבירה שמטופלים יפגינו רק חלק מההיבטים של איבר מסוים. בנוסף, כאשר לאדם יש לדוגמא התנהגות היפוכונדרית אי אפשר לומר, רק על סמך משל זה, שיש לו בעיית כיס מרה. תמיד יש לבחון אותו במקביל לכל יתר כלי האבחנה של הרפואה הסינית כגון אבחנות גוף, דופק ולשון. במקרה זה הוא ישמש  מדריך טוב במציאת הסיבות שמאחורי בעיות פסיכולוגיות ואפשרויות הטיפול בהם.

 

משל

בראש השנה הסיני, לפני הרבה שנים, הבודהה הזמין את כל החיות לפגוש אותו. כמעט כולם התעלמו מהזמנתו, כיוון שהיו עסוקות בדברים חשובים כגון אכילה, שתייה, שינה והזדווגות. אבל 12 חיות באו לראותו. בסדר הבא הגיעו עכברוש, שור, נמר, ארנב, דרקון, נחש, סוס, כבשה, קוף, כלב, וחזיר. בודהה ברך כל חיה בשנה, שתיקרא על שמה עד קץ הימים ותבטא את האופי הסמלי של החיה. זוהי האגדה.

 

לך עכברוש, אני מעניק את זרעי ואת הכבוד לזרוע בו. כל זרע יהפוך לצמח ויתרבה מיליון פעמים, אך לך לא יהיה זמן לראותו גדל. אתה כמו ילד קטן, נחוש, ללא תכנית. אתה נקודת ההתחלה, מחדש הרעיון. אתה השליט של כיס המרה.

 

חייך משמעותם פעולה, אתה נותן לאנשים יכולת הערכה טובה, אסרטיביות, החלטיות ודבקות במטרה. בזכות עבודתך הטובה, אני נותן לך את הסגולה של ביטוי עצמי. אך הזהר, אין זה תפקידך לגדול ולהתפתח, להטיל ספק ברעיון או להשתמש ביכולותיך למטרות אישיות אחרות; אם כן תהיה המקור לכעסים לא מוסברים. בנוסף תראה סימנים של שיפוט לקוי, חוסר החלטיות והפרעות בביטוי העצמי עד כדי היפוכונדריה. או שתעשה תיקון יתר ותהפוך לאדם המלא בעצמו, תמיד מתלונן על כל הטעויות שאנשים אחרים עושים. יש לך חוש צדק רגיש; העולם נראה לך לא צודק. לכן, נצל את איכויותיך היטב.

 

לך השור, אני מעניק את הכוח ליצור חומר מהזרע, לתמוך בגדילה של צמחים צעירים. לך המשימה הקשה הדורשת סבלנות. אתה כמו צמח צעיר, עם תוכניות להגיע אל האור. נחוש להתקדם ולהיות גמיש כשמתעורר הצורך. אתה השליט של הכבד.

 

חייך משמעותם גדילה, לדעת איך לתכנן בצורה יעילה ולהיות גמיש להסתגל למצבים שונים. אתה מאופיין בשאפתנות ובהבנה טובה של חוקי המוסר. בזכות עבודתך הטובה אני נותן לך את הסגולה של עוצמה גמישה. אך הזהר, עוצמה זו היא נפיצה. כאשר תשתמש בגמישותך לסיבות שאינן שאיפה לאור, זה יפגע בך. אז תגרם נרגנות שתתבטא בכעס. גמישותך תעלם ותהפוך לעקשנות עם קשיים ביכולתך למתמודד עם העולם שלך. אולי תחווה סממנים של דיכאון עם נטייה לקוצר נשימה. לכן, נצל את איכויותיך היטב.

 

לך נמר, אני מעניק את האפשרות להעיר את החיים, אתה המקלט שבו שמיים וארץ נפגשים. אתה מספק את הקשר הראשוני בין הזרע לסובב אותו. פעולתך היא לקבל ולתת בשלווהמבלי לשאול איך ומדוע. אתה השליט של הריאות.

 

משמעות חייך היא חופש המבוסס על מבנה יציב. אתה מספק לאנשים הזדמנות טובה למפגש חברתי נינוח, עם בטחון עצמי בחברה. בזכות עבודתך הטובה, אני נותן לך את הסגולה של שלום. אך הזהר. אם תשפיע על תהליך מפגש השמיים והארץ לשם טובתך האישית, זה יפגע בך. החיים יהפכו למחניקים ודחוסים ויביאו לך אשמה, יגון, צער וייאוש. תסבול מחיי חברה לא מספקים העלולים להתפתח לקלסטרופוביה רגשית וגופנית, או לעודף ביטחון עצמי. לכן נצל את איכויותיך היטב.

 

לך ארנב אני מעניק את האומץ להמשיך קדימה. לשחרר חוויות מהעבר. דלת ביתך תמיד פתוחה לתנועות חדשות והתרגשויות. אתה משקף את תשתית החיים כתחושות ורגשות הנאספות ב"מוח" של הבטן. אתה השליט של המעי הגס.
 

חייך משמעותם גדילה מהירה אל העתיד. אתה נותן לאנשים את העוצמה הגדולה ההכרחית לשחרור חוויות העבר ואת הסיפוק הפנימי דרך מה שאתה חווה מן החוץ. בזכות עבודתך הטובה אני נותן לך את הסגולה של אומץ. אך הזהר. אם תהפוך לחמדן, מכור להגשמה אישית, חייך יתמלאו בסבל, ייאוש, יגון ואשמה. תאבד את התובנה שכל הדברים קשורים האחד לשני ותחשוב רק על רווחים עתידיים. לכן נצל את איכויותיך היטב.

 

לך דרקון  אני מעניק את החמלה ואת הכבוד להראות אותה לעולם. אתה כמו הירח, משקף את אור החמה. אתה הציר של גלגל מסתובב. הכל סובב, מלבדך. אתה המרכז, משתוקק לאנרגיה משמים ומארץ. אתה השליט של הקיבה.
 

חייך משמעותם ריכוז ומדיטציה דרך מירכוז. אתה מראה חמלה ואהדה ויודע להזין את עצמך ואחרים היטב. אתה מקבל מה ששלך ועומד איתן כנגד מה שלא שייך לך. בזכות עבודתך הטובה אני נותן לך את הסגולה של יציבות. אך הזהר. עבודתך הטובה הופכת אותך בקלות לרברבן. אז החיים יהפכו נשלטים על ידי אובססיות או חמדנות והתמכרות. בנוסף יבואו דאגנות וחוסר בטחון. לכן נצל את איכויותיך היטב.

 

לך הנחש אני מעניק את הכוח להפיץ את הרעיון. אתה השגריר של השמיים על הארץ,  מארגן את העולם הפנימי כמו העולם החיצוני. אתה מסור ומשרת את עולמך. אתה פרח המודעות. אתה השליט של הטחול.
 

חייך משמעותם יצירה דרך שינוי האנרגיה השמימית מכוח ההסמכה. אתה מראה משמעת וסדר; דרך אלה תדע כיצד לארגן את המציאות הפנימית. מקור עוצמתך בריכוז ובמדיטציה דרך התבוננות פנימית. בזכות עבודתך הטובה אני נותן לך את הסגולה של חיוביות. אך הזהר. אם תשכח את האהבה דרכה אתה עובד - משמעת וסדר יהפכו לקיבעון וחסימה ויתבטאו בדכדוך ואובססיות, נוקשות ודוגמטיות. אז תהיה ממוקד בעיקר בחוויות שליליות אשר עלולות להתפתח למרה שחורה. לכן נצל את איכויותיך היטב.

 

לך סוס אני מעניק את ההזדמנות ואת העוצמה לשרת. אתה פוגש באדם; לאהוב ולעבוד בהרמוניה. אתה המקור של אהבה ושמחה, מאבק והתנגדות. אתה מראה את שני הצדדים של כל פעולה. אתה חיוני להבנת העצמי, אתה השליט של הלב.

 

חייך משמעותם תהודה עם עולמך, בשמחה ובאושר המבוססים על הערכה עצמית גבוהה, מודעות וביטחון. בזכות עבודתך הטובה אני נותן לך את הסגולה של אהבה. אבל הזהר. אם תהפוך לאנוכי, יהיו לך חיים ללא שמחה. תנסה להתגבר על הערכתך העצמית הנמוכה בעזרת התנהגות היסטרית או אופורית המבוססת על בדידות חבויה. לכן נצל את איכויותיך היטב.

 

 

לך כבשה אני מעניק את הכוח של ההבנה. את חודרת למעמקים, בכד לשנות ולארגן מחדש את מה ששלך. בחוץ את מראה יופי ושמחה כמו עץ בשיא פריחתו, בפנים את תומכת בזרע לחידוש החיים. את השליטה של המעי הדק.
 

חייך משמעותם הבנת תהליך ההתחדשות והענקת תחושת החופש והיצירתיות לאדם. הם יכולים להביע שמחה הודות לדאגתך ותמיכתך האינסופית. חוש האבחנה המחודד שלך מתבטא בשימוש מדוקדק ביכולותייך השכליים ביחד עם שליטה טובה בשפה ובתקשורת. בזכות עבודתך הטובה אני נותן לך את הסגולה של התמדה. אך היזהרי, אם תהפכי שתלטנית או יהירה שמחתך תהפוך לדאגות, חייך יהיו ללא ספונטניות. את תנסי להתגבר  על כך על ידי נטייה לשכלתנות והדחקת הרגשות, ועל ידי דיבור כפייתי.  תאבדי את חוש האבחנה המפותח שלך, דאגתך תהפוך למחניקה. לכן נצלי את איכויותייך היטב.

 

לך קוף, אני מעניק ראיה ואת כוח האבחנה. אתה שומר כל מה שטוב וחיוני. אתה משחרר את שאינו הולם, אתה נותן תקווה במצבי קיפאון. אתה הכוח החבוי מאחורי אידיאלים חדשים.  אתה השליט של שלפוחית השתן.

 

חייך משמעותם הישרדות, בעיקר בזמן צרה. אתה מצליח בזכות אינטואיציה וחוש הומור בריא. אתה חופשי בביטוי רגשי ויצירתי ויש לך היכולת להשתחרר מרגשות מעיקים ולא מתאימים. בנוסף, אין בך הדחקות מיניות. זוהי הדרך להתגבר על זמנים קשים. בזכות עבודתך הטובה אני נותן לך את הסגולה של הומור. אך הזהר. אם תהפוך לדוגמתי ולא קשוב, ללא חוש הומור, פעולותיך נידונות לכישלון. תהפוך לשמרני, נתלה בתחושות שעבר זמנם ולא פתוח לתחושות חדשות. אתה הופך למודחק רגשית, יצירתית  מינית ולא מודע למצבך החסום. לכן נצל את תכונותיך היטב.

 

לך תרנגול , אני מעניק את כוח השימור העצמי. אתה מחפש מקומות מבודדים, משקיף על הסביבה. אתה עובד במצב של תסיסה, יוצר פוטנציאל חדש המבוסס על מבנה מאורגן היטב. יש לך משימה לממש. אתה השליט של הכליות.

 

חייך משמעותם הרהור. יש לך יראת כבוד לכוחות החיים ופחד בריא מסיכונים מיותרים. אתה נותן לאדם זהות מינית חיובית ואת היכולת לחיבה ויחסי גומלין רגשיים. בזכות עבודתך הטובה אני נותן לך את הסגולה של אחריות. אבל הזהר, אם הנך חושב שאנשים יעריצו אותך במקום את כוחות החיים, גאוותך תגרום לפחדים מוגברים ולא מובנים. אתה עלול אפילו להפוך לפרנואיד מפחד איבוד מקומך. לכן נצל את איכויותיך היטב.

 

 

לך כלב, אני מעניק את הכוח להתאחד באהבה. אתה מכין את הקרקע לעונת הזריעה הבאה. אתה הציר בין עוצמה ומציאות. אהבתך יוצרת בתחילה החלשות אך מבוססת על נאמנות. אתה לחלוטין מסור להמשכיות החיים. אתה השליט של מעטפת הלב.
 

חייך משמעותם שירות ללא רצונות אישיים. אתה מראה את היכולת להתחייב. אתה מקשיב לקצב החיים, נותן אהבה היכן שצריך. לפעמים אתה הורס ובכך נותן חופש לגלות דרך חדשה. בזכות עבודתך הטובה אני נותן לך את הסגולה של חופש. אבל הזהר, אם תערב את עצמך אישית, בניסיון להיות אתה עצמך האהבה, אתה כבר לא תשמע את קצב החיים. אז תהיה מרוכז בעצמך ללא קשר לסביבה. תאבד את תחושת החופש מפחד לחשיפת - יתר. לכן נצל את איכויותיך היטב.

 

לך חזיר אני מעניק את ההבנה של הרעיון שלי. אתה מודע לתוכנית, אך אינך מסוגל לחלוק בה. אתה יוצר שינוי בצורת אנרגיה חבויה. בונה ומשגיח, קולט ומעורב. אתה משרת דרך ענווה. אתה השליט של המחמם המשולש.
 

חייך משמעותם מעורבות. אתה נותן לאנשים הרמוניה רגשית ופיזית עם סביבתם. דרך וויסות נכון אתה מראה את היכולת לייצר ולקבל שינוי. בזכות עבודתך הטובה אני נותן לך את הסגולה של ענווה. אבל הזהר, אם הענווה שלך היא לא במקומה, היא תתבטא כזהירות יתר ואורח חיים חששני יתר על המידה. מאמציך להטיף את הרעיון שלי ייכשלו פעם אחר פעם מבלי שתבין מדוע. זה יתסכל אותך ויהפוך אותך לבודד. לכן נצל את איכויותיך היטב.

 

אז הבודהה אמר:  כל אחד מכם נושא חלק מהרעיון שלי, כל אחד מכם מושלם, אבל את זאת תדעו רק כאשר כולכם תהפכו לאחד. רק אז תתגלה התכנית.

 

 

Joan Duveen M.Ac
 
Acupuncturist and teacher in Chinese medicine and philosophy
Mr.J.C. Bührmannlaan 33 1244 PE Ankeveen  clinic: Gezondheidscentrum Oost  Kolkgriend 50  1356 BC Almere Nederland

 
 



Bleknet.com - בניית אתרים